Vår marknad

Friskvårdsbranschen förväntas gynnas av ett antal strukturella hälsotrender, som sammanfattas nedan:

  • Hälsomedvetandet ökar kontinuerligt i hela Norden och övriga Europa, vilket återspeglas i att människor lägger allt mer tid och pengar på en hälsosam livsstil, såsom att äta nyttigare, träna regelbundet samt konsumera tidningar, böcker och övrig information hänförligt till hälsa och välmående.
  • Att ha en aktiv livsstil blir också en allt viktigare del av människors personliga identitet, samt att delta i olika sporter och utomhusaktiviteter både i vardagen och under semestern. 
  • Den europeiska gym- och hälsobranschen gynnas också av en förmånlig demografi, med en växande och åldrande befolkning, och med människor som i allt högre grad förblir aktiva längre upp i åldrarna, en ökning av antalet singelhushåll samt även högre disponibla inkomster som gör det möjligt att lägga mer pengar på hälsa och hälsorelaterade aktiviteter.
  • Digitalisering och tekniska innovationer stödjer marknadstillväxten genom att nya produkter och tjänster inom hälsa och träning fortlöpande introduceras, vilket gör träningen mer bekväm, kvantifierbar och inspirerande. Bland exemplen finns mobil e-hälsa och träningsappar, aktivitetsarmband och annan kroppsnära teknik, ny gymutrustning med teknikbaserade funktioner samt tjänster för onlinebokning och träningsprogram.
  • Därutöver börjar allt fler företag bli medvetna om betydelsen av att ha friska medarbetare, och stödjer gym- och hälsobranschen genom olika personalförmåner, såsom subventionerade medlemskap anordnade gruppträningspass. Myndighetsledda initiativ för att främja befolkningens hälsa gynnar också tillväxt och marknadspenetration.